میومکتومی

فیبروم رحم از جمله مشکلات شایعی است که در اکثر زنان مشاهده می شود. وجود فیبروم در رحم علائم مختلفی دارد که با بروز آن باید به متخصص مراجعه و برای درمان اقدام کنید. یکی از روش های درمان، برداشتن فیبروئیدها و عمل جراحی میومکتومی است.

البته این عمل در صورتی که فیبروم بزرگ باشد و متخصص تشخیص دهد نیاز است. در ادامه بیشتر در خصوص میومکتومی و عمل برداشتن فیبروم رحم صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

میومکتومی چیست؟

فیبروم ها در رحم توده های غیرسرطانی و شایع هستند که در سنین باروری خانم ها به وجود می آیند. عمل میومکتومی نوعی از عمل های جراحی زنان است که فیبروم های رحم برداشته می شوند. این نوع تومورهای خوش خیم معمولا بین سنین 25 تا 40 سالگی در خانم ها مشاهده می شود.

عمل جراحی میومکتومی

در صورت بروز علائم وجود فیبروم از جمله خونریزی های سنگین در دوران عادت ماهیانه و فشار لگنی و مشکلات دیگر، باید با استفاده از سونوگرافی تشخیص دهد. سپس در صورت نیاز، پزشک اقدام به برداشتن فیبروئیدها می کند.

آیا میومکتومی با هیسترکتومی متفاوت است؟

هیسترکتومی با میومکتومی متفاوت است. به این صورت که در عمل جراحی هیسترکتومی کل رحم برداشته می شود اما در میومکتومی تنها فیبروم هایی که باعث بروز مشکل در خانم ها شده اند، برداشته می شوند.

علائم و نشانه های وجود فیبروم در رحم

معمولا خانم ها دچار فیبروم رحم هستند که علائم و نشانه های خاصی ندارد. اما در صورت بزرگ شدن و بروز مشکلات می تواند علائمی از خود بروز دهد که عبارتند از:

• قاعدگی های شدید و دردناک
  • احساس فشار و درد در ناحیه زیر شکم و پایین کمر
  • خونریزی های بین دو قاعدگی
  • قاعدگی های نامنظم
  • احساس ادرار زیاد
  • احساس درد و سوزش زیاد حین مقاربت
  • مشکل در باروری

دلایل بروز فیبروم در رحم چیست؟

تاکنون دلیل مشخصی برای بروز توده های غیرسرطانی فیبروم مشخص نشده ولی با توجه به تحقیقاتی که روی افراد انجام شده، دلایل زیر می توانند در بروز فیبروم رحم موثر باشند:

• ژنتیک
  • تغییرات هورمونی
  • قاعدگی در سنین پایین
  • کمبود ویتامین D
  • افزایش وزن
فیبروم رحم
دلایل بروز فیبروم در رحم چیست

روش های تشخیص فیبروم چیست؟

روش های مختلفی برای تشخیص فیبروم وجود دارد. از این روش ها می توان به سونوگرافی، تست آزمایشگاهی و تست های تصویربرداری MRI اشاره کرد.

میومکتومی چگونه انجام می شود؟

با توجه به نوع و اندازه فیبروم متخصص روش های مختلفی برای انجام میومکتومی در نظر می گیرد. این نوع جراحی روش های مختلفی دارد که در ادامه این سه روش را توضیح خواهیم داد.

میومکتومی شکمی

در میومکتومی شکمی یا لاپاراتومی برش عمودی یا افقی در قسمت زیر حفره لگن و ناحیه پایین شکم ایجاد می شود. سپس می توان به رحم دسترسی پیدا کرد و فیبروم ها را از آن خارج نمود.

جراحی میومکتومی لاپاراسکوپی

این نوع روش کم تهاجمی تر و ایمن تر از روش قبلی است که حتما باید توسط متخصص متبحر انجام شود. در لاپاراسکوپی برش های بسیار کوچکی در ناحیه شکم ایجاد و با استفاده از ابزارهای خاصی و لاپاراسکوپ می توان به رحم دسترسی پیدا کرد و درمان انجام می شود. میومکتومی لاپاراسکوپی یا رباتیک یک روش تشخیصی درمانی نیز محسوب می گردد.

میومکتومی هیستروسکوپی

در صورتی که فیبروم ها در حفره رحمی بالا رفته باشند، جراح زنان با استفاده از روش میومکتومی هیستروسکوپی اقدام به درمان و برداشتن فیبروم های رحمی می نماید. به طریقی که از راه واژن یا دهانه رحم ابزاری وارد رحم شده و فیبروم ها برداشته می شوند.

درمان زگیل تناسلیآر اف واژنجراحی لابیاپلاستیجراحی واژینوپلاستیپلاسماتراپی واژنمینی ابدو همزمان با زایمان
بوتاکس زیربغلجراحی پرینورافیسفیدکردن واژنجراحی هودکتومیجوانسازی واژنتزریق چربی به واژن
خدمات دکتر بینا سجادی پور

عوارض جراحی میومکتومی

عمل جراحی میومکتومی باید توسط جراح و متخصص زنان خوب انجام شود تا عوارض و خطرات ناشی از آن به حداقل برسد. بنابراین قبل از انجام عمل، حتما باید جراح و متخصص زنان باتجربه درمان انجام دهد. در ادامه عوارض احتمالی را به صورت اجمالی شرح خواهیم داد.

• ممکن است بیمار طی جراحی خونریزی زیادی داشته باشد، مخصوصا این مورد برای افرادی که دچار کم خونی هستند، خطرناک است. جراح متبحر تدابیری طی عمل به کار می گیرد تا عوارضی برای بیمار بروز نیابد.
  • چسبندگی رحم نیز از دیگر عوارض است که روش لاپاراسکوپی از بروز آن جلوگیری می کند.
  • عدم امکان زایمان طبیعی برای بارداری های بعدی
  • تحت نظر متخصص خوب در حین باراری برای عدم بروز مشکل
  • عفونت لگن

چرا باید عمل میومکتومی انجام شود؟

دکتر زنان در صورتی که فیبروم رحم بزرگ باشد و علائم آن آزاردهنده باشند، انجام عمل را ضروری می داند. زیرا این عمل باعث کاهش علائم و نشانه هایی که باعث اختلال در زندگی فرد می شود، می گردد. خونریزی های زیاد نیز از علائم این توده ها هستند که باعث کم خونی نیز می شوند. این عمل امکان باروری فرد را افزایش می دهد و به رحم آسیبی وارد نمی کند.

البته تمامی این مزایا در صورت اتفاق می افتد که عمل جراحی توسط جراح حاذق و باتجربه صورت گیرد.

عمل جراحی میومکتومی

اکثر زنان بعد از عمل مشکلی در باروری نخواهند داشت و به راحتی می توانند بچه دار شوند. بنابراین نگران باروری خود نباشید.

اقدامات قبل از جراحی فیبروم

• بیمار باید 8 ساعت قبل از عمل ناشتا باشد و از خوردن و آشامیدن خودداری کند.
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و ویتامین ها طبق نظر پزشک حداقل یک روز قبل از عمل متوقف شوند. همچنین داروهایی که فرد مصرف می کند را باید با متخصص زنان در میان بگذارد.
  • باید بعد از عمل همراه داشته باشید زیرا در انجام برخی فعالیت ها نیاز به کمک دارید. یک تا دو روز بعد از جراحی نیز باید در بیمارستان بستری باشد.
  • به توصیه های متخصص قبل و بعد از عمل به صورت دقیق توجه و عمل کنید.

مراقبت های بعد از عمل فیبروم

برای نتیجه بهتر عمل جراحی فیبروم باید مراقبت های بعد از عمل میومکتومی رعایت شود. این مراقبت ها شامل موارد زیر می باشد:

• متخصص برای کاهش درد بعد از عمل داروهایی تجویز می کند که باید در زمان معین مصرف شوند.
  • درد و کبودی بعد از عمل به صورت جزئی طبیعی است و با مصرف داروها و بر اثر گذشت زمان کاهش می یابد.
  • ممکن است تا یک یا دو روز عوارض بیهوشی داشته باشید که بعد از گذشت زمان از بین می رود.
  • مایعات و سبزیجات تازه زیاد مصرف کنید.
  • از انجام فعالیت های سنگین تا زمانی که پزشک اجازه دهد خودداری کنید.
  • بعد از عمل غذاهای سبک بخورید و از نوشیدن مایعات گازدار بپرهیزید.
  • محل جراحی باید تمیز نگه داشته شود و بعد از حمام محل برش را خشک کنید تا دچار عفونت نشوید.
  • لکه بینی بعد از جراحی طبیعی است و نگران نباشید.

کلام آخر

عمل جراحی میومکتومی روش امن برای خارج کردن فیبروم ها در رحم است که کمک کننده به بهبود سلامت زنان و امکان باروری است. نکته مهم در این عمل، انجام آن توسط متخصص زنان خوب و باتجربه است تا هیچ گونه عوارضی برای فرد به وجود نیاید. اقدامات توصیه شده قبل و بعد از عمل را جدی بگیرید و دقیق انجام دهید.

لاپاراسکوپی تهرانسر دکتر سجادی پور

دکتر بیتا سجادی پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و شهریار از میزان تجربه و مهارت کافی در این زمینه و سایر عمل های زنان برخوردار هستند.

میومکتومی
برچسب ها: میومکتومی