09038889080 - 09334007584
[wpseo_breadcrumb]
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول

در طول دوران بارداری، اغلب مادران نگرانی هایی نسبت به تغذیه، انواع آزمایشات دوران بارداری، وزن مناسب و سالم بودن کودک دارند. در اوایل بارداری، خصوصاً سه ماهه اول بارداری (12 هفته اول) که زمان لقاح تخمک توسط اسپرم می باشد و بدن خانم ها دچار تغییرات زیادی می شود، این نگرانی ها افزایش می یابند. در این نوشته قصد داریم به مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول بپردازیم. با ما همراه باشید؛

چه اتفاقی برای مادر در سه ماهه اول می افتد؟

در سه ماهه اول بارداری، بدن زن با تغییرات زیادی روبرو می شود. بدن هورمون هایی را آزاد می کند که تقریباً بر هر اندام بدن تأثیر می گذارد. اولین علامتی که ممکن است در بارداری تجربه کنید، یک دوره قاعدگی از دست رفته است. با گذشت چند هفته اول، برخی از خانم ها موارد زیر را تجربه می کنند:

  • خستگی
  • احساس ناراحتی معده
  • حالت تهوع
  • نوسانات خلقی
  • سینه های حساس
  • سوزش قلب
  • افزایش وزن
  • سردرد
  • هوس کردن غذاهای خاص
  • یبوست

ممکن است در این مدت شما نیاز به استراحت بیشتری داشته باشید یا وعده های غذایی کمتری بخورید.

بیشتر بدانید: مراحل زایمان طبیعی بدون درد چیست؟

مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول

مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول

چه اتفاقی برای جنین در سه ماهه اول بارداری می افتد؟

روز اول بارداری اولین روز آخرین دوره قاعدگی شما است. در حدود 10 تا 14 روز پس از آن، یک تخمک رها می شود و با اسپرم ترکیب خواهد شد. کودک در سه ماهه اول به سرعت رشد می کند و مغز و نخاع جنین شروع به رشد خواهد کرد و اندام های او شروع به شکل گیری می کنند. ضربان قلب کودک نیز در سه ماهه اول شروع می شود.

در چند هفته اول بازوها و پاها جوانه می زنند و تا پایان هشت هفته، انگشتان پا شروع به شکل گیری می کنند و در پایان سه ماهه اول، اندام های جنسی کودک تشکیل خواهند شد.

بیشتر بدانید: آموزش مرحله به مرحله زایمان طبیعی فیزیولوژیک

مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول

پس از اطلاع از بارداری باید مادر برای سلامتی خود و جنین مراقبت هایی انجام دهد تا روز زایمان کودک خود را سلامت در بغل بگیرد. اولین اقدامی که باید انجام دهد مراجعه به متخصص زنان و زایمان است تا آزمایشات و سونوگرافی های لازم را برای شما تجویز کند. همچنین وضعیت جنین و مادر را بررسی و توصیه هایی به مادر می کند. درادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بدانید: آمادگی های قبل از زایمان سزارین چیست؟ آیا زایمان سزارین عوارض دارد؟

مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول

انتظار از متخصص زنان

وقتی متوجه بارداری خود شدید، با پزشک متخصص زنان و زایمان ملاقات کنید تا مراقبت از کودک در حال رشد تحت نظر متخصص را شروع کنید. خانم ها به طور معمول در سه ماهه اول یکبار بهمتخصص زنان و زایمان مراجعه می کنند.

در اولین مراجعه شما، پزشک از سابقه سلامتی کامل شما مطمئن خواهد شد و معاینه کامل جسمی و لگنی را انجام می دهد. متخصص زنان همچنین ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

  • انجام سونوگرافی برای تأیید بارداری
  • انجام یک تست پاپ اسمیر
  • بررسی فشار خون
  • آزمایش عفونت های مقاربتی، HIV و هپاتیت
  • تعیین تاریخ زایمان که حدود 266 روز از روز اول آخرین دوره ی شماست
  • بررسی سطح تیروئید
  • بررسی وزن مادر

در حدود هفته 11، پزشک آزمایشاتی را انجام می دهد که شفافیت نوچال (NT) نامیده می شود. در این آزمایش از سونوگرافی برای اندازه گیری سر و ضخامت گردن کودک استفاده می شود. اندازه گیری ها می توانند به تعیین احتمال تولد کودک شما با اختلال ژنتیکی موسوم به سندرم داون کمک کنند.

مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول

از پزشک خود بپرسید که غربالگری ژنتیکی برای بارداری شما توصیه می شود یا خیر. غربالگری ژنتیکی آزمایشی است که برای کشف خطر کودک شما در برابر بیماری های ژنتیکی خاص استفاده می شود.

حتما بخوانید: عمل زیبایی شکم بعد از زایمان چیست و چگونه انجام می شود؟

تغذیه مادر

از دیگر مراقبت های لازم در دوران بارداری خصوصا سه ماهه اول تغذیه است. در دوران بارداری جنین کاملاً به مادر وابسته است و مواد غذایی که مادر در طول دوران بارداری مصرف می کند، از راه جفت به جنین می رسد. به همین دلیل تغذیه مادر بر سلامت جنین، سلامت کودک آینده و نیز سلامت مادر تأثیر به سزایی دارد. به همین منظور غذایی که خانم باردار به طور روزانه مصرف می کند باید دارای همه ی گروه های غذایی باشد. گروه های غذایی که باید مورد استفاده قرار گیرند شامل غلات، گوشت و جانشین های آن، شیر و فراورده های لبنی، سبزی و میوه ها می باشند.

به دلیل اینکه در دوران بارداری مصرف مواد غذایی به تنهایی افزايش نياز مادر به آهن و ساير مواد مورد نياز را تامين نمي کند، مصرف قرص آهن و مولتي ويتامين از شروع ماه پنجم تا سه ماه بعد از زايمان واسيد فوليک از ابتدا تا پايان بارداري توصيه مي شود.

مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول

توجه داشته باشید غذاهای چرب، شیرینی و خوارکی های کافئین دار مانند قهوه و چای در این دوران باید با احتیاط مصرف شود.

بیشتر بدانید: مزایای جراحی زیبایی لابیاپلاستی چیست؟

روابط زناشویی

در دوران باراری به دلیل تغییرات هورموني زنان و يا تصورات هر دو طرف در مورد وضعيت جسماني زن باردار و موقعيت خاص او در اين دوران، ممکن است تمایلات جنسی زنان و مردان تغییر کند. به طوری که احساس لذت بيشتر و يا حتي تنفر از داشتن نزديکي در بارداري کاملا طبيعي می باشد.

باید بیان کرد که نزدیکی در دوران بارداری تا قبل از ماه آخر مانعی ندارد اما مشروط به اینکه حاملگي سالم باشد و همچنین راحتي زن رعايت شده و وضعيت قرار گرفتن بدن او طوري باشد که به شکم وي فشاری وارد نشود. لازم به ذکر است خانم هایی که سابقه ی سقط، پارگی کیسه آب، زایمان زودرس و … داشته اند نمی توانند در سه ماهه اول و سه ماه آخر نزدیکی داشته باشند.

بهداشت دهان و دندان

توصیه می شود زنان قبل از بارداری توسط دندانپزشک معاینه شوند و به درمان مشکلات دهان و دندان اقدام نمایند، زیرا در دوران بارداری روش های درمانی برای حل مشکلات دندان ها بسیار محدود و دشوار خواهد شد.

همچنین بهتر است در طول دوران بارداری، حداقل یک بار برای معاینه، به دندانپزشک مراجعه شود.

با پيشرفت حاملگي به علت افزايش هورمون ها، ممکن است لثه ها متورم و پر خون شده و دچار خونریزی شوند، اگر خونريزي زياد شده و بيش از چند روز ادامه يابد باید به دندانپزشک مراجعه شود.

ورزش

ورزش کردن و تحرک داشتن از جمله مراقبت های دوران بارداری است البته به جز افرادی که استراحت کامل هستند و ورزش برای آن ها از ممنوعات دوران بارداری است.

پیاده روی در هوای آزاد، حدود نيم ساعت در روز و حداقل سه بار در هفته، بهترین ورزش در دوران بارداری می باشد. راه رفتن باعث تقويت عضلات شکم شده و درماه هاي آخر به راحت انجام شدن زايمان به خصوص زایمان طبیعی کمک خواهد کرد. انجام تمرينات ساده در بارداري ضمن حفظ اندام مادر در کاهش انقباض عضلات لگن و ران و نیز کاهش کمردرد و درد پشت مؤثر بوده و مادر را از نظر جسمي و روحي براي زايمان آماده مي کند.

مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول
مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول

بیشتر بدانید: زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

خلاصه

سه ماهه اول رایج ترین زمان برای از دست دادن بارداری (سقط جنین) است، بنابراین دوران بسیار حساسی بوده و باید مراقبت های لازم برای این دوره، در نظر گرفته شود. همچنین در طول دوران بارداری پیروی از یک رژیم غذایی سالم، برای سلامت کودک و مادر بسیار ضروری خواهد بود.

حتما توجه داشته باشید که برای مراقبت های دوران بارداری به متخصص زنان دلسوز و باتجربه مراجعه نمایید تا با تشخیص درست و به موقع سلامتی مادر و کودک تضمین شود.

اطلاعات تماس دکتر سجادی پور

اینستاگرام

drsajadipour

تلگرام

drsajadipoor54

واتس آپ

09015199844

تلفن مطب

09334007584

آدرس مطب تهرانسر: تهران، تهرانسر، بلوار اصلی، نبش بلوار لاله، کوچه شهید واحدی، مجتمع مهر، واحد یک

شماره تماس: ۰۹۰۱۵۱۹۹۸۴۴

روزهای زوج 15 الی 20

آدرس مطب شهریار: کلینیک تندیس سینا شهریار

شماره تماس: ۰۹۳۳۴۰۰۷۵۸۴

سه شنبه ها 11 الی 15

احساس خود را درباره این مقاله بگویید 128 نظر

5 128
مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول
[post-views]
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

دکتر سجادی پور © 1397  | طراحی و سئو: تیم فرابگیر