09038889080 - 09334007584
[wpseo_breadcrumb]
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

مراقبت از بارداری های پر خطر

مراقبت از بارداری های پر خطر

بارداری و زایمان هر دو اتفاق بسیار مهمی هستند که تقریبا هر زنی حس وصف نشدنی آن را تجربه می کند. در حالی که بسیاری از آن ها این دوران را با سختی و مشقت بیشتری می گذرانند. به عنوان مثال مادرانی که به انواع بیماری های مزمن مبتلا هستند یا بارداری های چند قلویی دارند تحت عنوان بارداری های پر خطر این دوران را با اضطراب بیشتری سپری می کنند.

در چنین شرایطی برای حفظ سلامتی مادر و جنین مراقبت های ویژه ای در دوران بارداری در نظر گرفته می شود که تحت عنوان مراقبت از بارداری های پر خطر از آن یاد می کنند. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است از هر چهار مادر باردار یک نفر از میان آن ها به بارداری پر خطر دچار بوده اند که با کمک فوق تخصص بارداری پر خطر از این شرایط سخت و حساس عبور کرده اند.

به همین خاطر با توجه به اهمیت بسیاری که این موضوع دارد در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد بارداری های پر خطر و نحوه مراقبت از آن ها بیشتر بحث کنیم برای کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر با ما همراه باشید:

حاملگی پر خطر به چه معناست؟

زمانی از بارداری تحت عنوان حاملگی پرخطر یاد می کنند که مادر تحت مراقبت و انجام یک سری آزمایش های مهم در این دوران به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه می کند. سپس با بررسی های دقیق از نتایج آزمایش و سونوگرافی ها احتمال بروز عارضه ای را در مادر و جنین تشخیص می دهد، تا جایی که اطمینان یابند این عارضه ممکن است تاثیر مخربی بر روی سلامتی مادر و جنین بر جای بگذارد.

مراقبت از بارداری های پر خطر مراقبت از بارداری های پر خطر مراقبت از بارداری های پر خطر

در چنین حالتی با صلاحدید متخصص زنان و زایمان، مادر تحت مراقبت های ویژه ای قرار می گیرد تا هر گونه خطری مشاهده و با تشخیص به هنگام سریعا درمان شوند. البته که واژه بارداری پر خطر برای مادران می تواند اضطراب و ترس را به همراه داشته باشد اما توجه داشته باشید تحت نظر متخصص زنان و زایمان قرار گرفتن برای اطمینان خاطر بیشتر و حفظ سلامتی تان است تا دوران بارداری را به خوبی پشت سر بگذارید و با یک زایمان خوب مادری را تجربه کنید.

مراقبت از بارداری های پر خطر
مراقبت از بارداری های پر خطر

بارداری های پر خطر چه علائمی دارد؟

به طور کلی موارد بسیاری خبر از بارداری پر خطر می دهند اما به برخی از مهم ترین آن ها در ادامه اشاره خواهیم کرد.

  • خونریزی واژینال یا لکه بینی
  • افزایش متناوب درجه حرارت بدن
  • احساس سردرد های شدید مشابه با میگرن
  • بروز ترشحات آبکی از رحم
  • کم تحرکی جنین در ساک حاملگی
  • افزایش انقباضات شکمی
  • احساس درد در نواحی زیر شکمی
  • کاهش هوشیاری به صورت گذرا
  • احساس درد یا سوزش در هنگام دفع ادرار یا مدفوع
  • ورم شدید در نواحی دست و پا
  • مشکلات بینایی و تاری دید
  • مشکلات تنفسی

*چنانچه باردار هستید و حتی یکی از علائم مذکور را به صورت خفیف هم تجربه کرده اید حتما با پزشک تان در میان بگذارید تا تدابیر لازمه در این مورد اندیشیده شود.

مراقبت از بارداری های پر خطر مراقبت از بارداری های پر خطر مراقبت از بارداری های پر خطر

چه عواملی در بروز بارداری پر خطر نقش دارند؟

عوامل تاثیر گذار در بروز بارداری های پر خطر شامل موارد زیر می باشند:

  • سن بارداری مادر: تجاوز از محدوده سنی زیر 18 سال و بیش از 35 سال باعث بروز چنین اتفاقی می شود. چنانچه سن مادر برای بارداری بالا باشد احتمال بروز پر فشاری خون و دیابت بارداری بیشتر از سایر افراد است.
  • اندازه قد و وزن مادر: شادی برای بسیاری ز شما تعجب آور باشد اما قد و وزن مادر در هنگام بارداری در بروز چنین عارضه های دخیل است، به عنوان مثال مادرانی که کمتر از 45 کیلوگرم وزن داشته باشند در دسته بارداری های پر خطر قرار می گیرند و احتمال زایمان نوزادی با وزن پایین وجود دارد.
  • سوابق خانوادگی بیماری یا بارداری پر خطر
  • ابتلا مادر به انواع بیماری های مزمن، که علاوه بر بارداری پر خطر احتمال زایمان زودرس، سقط جنین، مرده زایی را بیشتر می کند.
  • استعمال دخانیات و مصرف هر گونه مواد مخدر و مشروبات الکلی هم می تواند برای بارداری مادران دردسرساز شود. پس اگر می خواهید فرزندی سالمی را متولد کنید در عین حال این که سلامتی تان حفظ شود پس باید از موارد فوق به شدت دوری کنید حتی در معرض دود سیگار هم قرار نگیرید زیرا برای شما و جنین تان مضر است.
مراقبت از بارداری های پر خطر
مراقبت از بارداری های پر خطر

بارداری پر خطر چگونه تشخیص داده می شود؟

در بررسی های که اخیرا انجام شده است برای تشخیص دقیق از بارداری پر خطر، مادران باید یک سری اژمایشات ویژه ای انجام دهند که شامل موارد زیر می باشد:

  1. انجام سونوگرافی های دوره ای از تمامی بخش های رحم به منظور تحرکات جنینی
  2. تست خون و ادرار
  3. تست ابتلا به بیماری های مقاربتی
  4. غربالگری آمنیو سنتز
  5. بیوپسی یا همان نمونه برداری از پرز های جنین
  6. آزمایش کوردوسنتز که برای ارزیابی ابتلا به عفونت یا مشکلات ژنتیکی انجام می شود.

مراقبت از بارداری های پر خطر مراقبت از بارداری های پر خطر مراقبت از بارداری های پر خطر

مراقبت از بارداری های پر خطر چگونه باید باشد؟

حتما شنیده اید که می گویند پیشگیری بهتر از درمان است. به راستی که این گونه است شما به راحتی با رعایت مواردی بسیار ساده می توانید خود را از خطر دور کنید. به عنوان مثال: با مراجعه مکرر به بهترین متخصص زنان در تهران و تحت نظر قرار گرفتن می تواند تا حد چشم گیری از بروز خطرات حاملگی جلوگیری کنید.

  • مصرف دارو های فولیک اسید و حاوی انواع ویتامین های پریناتال
  • پیروی از برنامه غذایی مناسب حاوی میوه و سبزیجات و مواد غذایی بدون اسانس
  • پرهیز از مواد مخدر و نوشیدنی های غیر مجاز
  • دوری از افراد مبتلا به انواع عفونت ها و بیماری های واگیر دار
  • انجام ورزش های ساده و پیاده روی های مداوم سبک

نتیجه گیری

همانطور که می دایند سلامتی در گران بهای است که که به راحتی به دست نمی آید ولی ممکن است با کوچک ترین بی احتیاطی آن را از کف بدهید. پس در حفظ ان نهایت دقت و تلاش خود را به کار بگیرید. در ادامه اگر پیشنهاد یا سوالی داشتید می توانید در قسمت دیدگاه های وب سایت دکتر بیتا سجادی پور مطرح کنید تا بدان رسیدگی شود.

اطلاعات تماس دکتر سجادی پور

اینستاگرام

drsajadipour

تلگرام

drsajadipoor54

واتس آپ

09015199844

تلفن مطب

09334007584

احساس خود را درباره این مقاله بگویید 2 نظر

5 2
مراقبت از بارداری های پر خطر
[post-views]
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

1 دیدگاه
  1. دیابت لاروارب که من شنیدم خیلی شایعه، یعنی اینطوری هر کسی که کمی که قندخون بالای در بارداری داشته باشه، یعنی بارداری پر خطری رو تجربه می کنه؟

یک دیدگاه بنویسید

دکتر سجادی پور © 1397  | طراحی و سئو: تیم فرابگیر