09038889080 - 09334007584
[wpseo_breadcrumb]
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

مراحل زایمان طبیعی

زایمان یک روند و پروسه طبیعی دارد. روند زایمان در هر خانمی و از یک بارداری به بارداری دیگر متفاوت می باشد. در واقع، شما نمی دانید چه چیزی در انتظار شماست، تا زمانی که اتفاق بیفتد . با این حال، زایمان طبیعی به آمادگی نیاز دارد و بهتر است مادر قبل از رفتن به بیمارستان، با مراحل زایمان طبیعی آشنا باشد. در ادامه بیشتر در خصوص مراحل زایمان طبیعی و اقدامات لازم برای زایمان راحتتر مرحله به مرحله صحبت خواهیم کرد.

مراحل زایمان طبیعی
مراحل زایمان طبیعی

مرحله اول: فاز اولیه و فعال زایمان طبیعی

اولین مرحله از مراحل زایمان طبیعی، با انقباضات رحمی آغاز می شود که دهانه واژن گشاد، نرم و نازک خواهد شد. این انقباضات باعث می شوند جنین به سمت کانال زایمان حرکت کند. این مرحله، طولانی ترین مرحله زایمان می باشد که خود به دو فاز اولیه و فعال تقسیم می شود.

مراحل زایمان طبیعی – فاز اولیه

در طول فاز اولیه، دهانه رحم گشاد می شود و مادر انقباضاتی را در رحم خود احساس خواهد کرد. با باز شدن دهانه رحم، ترشحات شفاف، صورتی و یا کمی خون آلود از واژن مشاهده می شود. مدت زمانی که این مرحله طول می کشد، قابل پیش بینی نیست. برای مادرانی که اولین تجربه زایمان خود را دارند، معمولا این مرحله چند ساعتی به طول خواهد انجامید. اما در زایمان های بعدی، کوتاه تر می باشد.

مقالات مرتبط: زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

مادر در این مرحله چه باید کند؟

به تدریج، به شدت و میزان انقباضات افزوده می شود. برای بسیاری از مادران، فاز اولیه، مرحله سختی نیست. جهت افزایش احساس راحتی، انجام کارهای زیر می تواند کمک کننده باشد:

  • راه رفتن
  • استحمام
  • گوش دادن به موسیقی
  • انجام تکنیک های تنفس
  • تغییر پوزیشن

فاز فعال

در طول فاز فعال زایمان، دهانه رحم به میزان شش تا ده سانتی متر گشاد می شود. انقباضات نیز قوی تر، نزدیک به هم و منظم تر خواهند شد. ممکن است مادر حالت گرفتگی را در پاهای خود احساس کند.

مراحل زایمان طبیعی مراحل زایمان طبیعی مراحل زایمان طبیعی

کاملا طبیعی است که میزان درد در این مرحله بیشتر شود. فاز فعال در حدود چهار تا هشت ساعت و یا بیشتر به طول می انجامد. به طور میانگین، دهانه رحم در هر دقیقه به میزان یک سانتی متر گشاد خواهد شد.

مراحل زایمان طبیعی
مراحل زایمان طبیعی

اقدامات مادر در این مرحله

در این مرحله، باید تکنیک های تنفس انجام شود تا از میزان ناراحتی کاسته شود. رعایت موارد زیر نیز می تواند کمک کننده باشد:

  • تغییر پوزیشن
  • استفاده از توپ زایمان
  • گرفتن دوش آب گرم
  • راه رفتن
  • انجام ماساژ ما بین هر انقباض

در صورتی که نیاز به زایمان سزارین باشد، پر بودن معده می تواند منجر به بروز عوارضی شود. اگر تشخیص به سزارین داده شود، معمولا توصیه می شود مقداری مایعات شفاف مانند آب خورده شود.

در انتهای این فاز، انقباضات شدیدتر و منظم تر می شوند و درد نیز بیشتر خواهد شد، به گونه ای که انقباض هر 60 تا 90 ثانیه احساس می شود. در این مرحله، فشاری در قسمت انتهایی پشت و رکتوم احساس خواهد شد. فشار آوردن زود هنگام می تواند باعث خستگی مادر و متورم شدن دهانه رحم شود و زایمان به تاخیر بیفتد.

بیشتر بدانید: هر آنچه در خصوص زایمان سزارین باید بدانید.

مراحل زایمان طبیعی مراحل زایمان طبیعی مراحل زایمان طبیعی

مرحله دوم: زایمان

اکنون زمان آن رسیده است که کودک شما به دنیا بیاید.
این مرحله از مراحل زایمان طبیعی می تواند چند دقیقه تا چند ساعت ادامه پیدا کند. معمولا مادرانی که اولین تجربه زایمان خود را دارند، بیشتر در این مرحله باقی می مانند.

زایمان چگونه اتفاق می افتد؟

مادر باید فشاری را به خود وارد کند. توجه داشته باشید، که نباید کششی به صورت وارد شود. بهتر است مادر پوزیشن های مختلف را امتحان کند تا در بهترین وضعیت قرار بگیرد. گاها از مادر خواسته می شود فشارهای آرام و پیوسته ای را وارد کند و گاهی ممکن است نیازی به وارد آوردن فشار نباشد.

وارد آوردن فشارهای آرام، باعث می شود امکان کشیدگی بیشتر بافت واژن فراهم گردد. بعد از خارج شدن سر نوزاد، ما بقی قسمت های بدن نیز به آرامی خارج خواهد شد. در صورت لزوم، مجاری هوایی تمیز می شوند.

بیشتر بدانید: از کجا بدانم باردارم؟

مرحله سوم: انتقال جفت

بعد از به دنیا آمدن نوزاد، مادر آرامش نسبی را احساس خواهد کرد. مادر می تواند کودک خود را در آغوش بگیرد. در مرحله سوم زایمان، جفت نیز خارج می شود. معمولا مدت زمان این مرحله در حدود پنج تا سی دقیقه می باشد، اما گاهی می تواند طولانی تر نیز باشد.

اقدامات مادر بعد از زایمان

در پایان مراحل زایمان طبیعی نیز مادر باید آرامش خود را حفظ کند و سعی کند به کودک خود شیر دهد. انقباضات رحمی خفیفی در این مرحله هم چنان احساس می شود، نزدیک به هم اما با درد کمتر. ممکن است داروهایی به مادر داده شود تا از میزان خونریزی کاسته شود.

جفت بررسی می شود تا از سلامت آن اطمینان حاصل گردد. هر گونه قطعه اضافی باید از رحم خارج شود تا جلوی خونریزی و عفونت گرفته شود. بعد از خارج شدن جفت، انقباضات هم چنان ادامه دارد تا زمانی که رحم به اندازه طبیعی خود برگردد. واژن نیز به طور کامل بررسی می شود تا در صورت پارگی، بخیه زده شود.

آشنایی با مراحل زایمان فیزیولوژیک

کلام آخر

زایمان طبیعی یکی از پرچالش ترین مراحل زندگی زنان است که باید با آرامش و صبر کافی و بهره مندی از تجربیات متخصص زنان خوب صورت پذیرد. گاهی اوقات نیز امکان انجام آن برای مادر وجود ندارد و متخصص تشخیص می دهد برای حفظ سلامتی مادر و جنین بهتر است زایمان سزارین انتخاب گردد. بنابراین از مراحل مهم زایمان انتخاب پزشک باتجربه است.

مراحل زایمان طبیعی مراحل زایمان طبیعی مراحل زایمان طبیعی

دکتر بیتا سجادی پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و شهریار از میزان تجربه و مهارت کافی در این زمینه و سایر عمل های زنان برخوردار هستند.

اطلاعات تماس دکتر سجادی پور

اینستاگرام

drsajadipour

تلگرام

drsajadipoor54

واتس آپ

09015199844

تلفن مطب

09334007584

احساس خود را درباره این مقاله بگویید 174 نظر

3 174
مراحل زایمان طبیعی
[post-views]
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

دکتر سجادی پور © 1397  | طراحی و سئو: تیم فرابگیر