عفونت واژن چه نشانه هایی دارد؟

همه ساله میلیون ها مورد عفونت واژن در هر سنی زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. نوسان سطح هورمونی، باکتری ها و فعالیت های جنسی، متداول ترین دلایلی است که باعث می شود خانم ها ناراحتی واژن را تجربه کنند. داشتن اطلاعات در مورد بدن خود و درک علائم، علل، عوامل خطر و گزینه های درمانی به شما کمک می کند تا در مورد روش درمانی که برای شما مناسب است تصمیم بگیرید. ابتدا به توضیح مختصری در مورد فیزیولوژی دستگاه تناسلی خانم ها می پردازیم.

در ابتدا ویدیو رضایت بیمار از درمان عفونت های مکرر واژن توسط دکتر بیتا سجادی پور را ببینیم.

عفونت واژن

به طور نرمال و معمول یک خانم در حین سیکل ماهیانه خود، بعد از سن بلوغ تا قبل از یائسگی، ترشحات متفاوتی را تجربه می کند. بعد از دوران قاعدگی ترشحات عمدتاً ترشحات استروژنی می باشند که معمولاً زلال و روشن و گاهی با حجم بالا و در نیمه دوم سیکل قاعدگی، ترشحات کمی غلیظ تر با تغییر رنگ و دارای حالت چسبندگی هستند.

این ها ترشحات نرمالی هستند که در تمام خانم های سالم وجود دارد. اغلب خانم ها فکر می کنند به خاطر وجود چنین ترشحاتی دچار بیماری یا عفونت هستند که باید بگوییم این طرز فکر اشتباه است و ترشحات بعد از دوران قاعدگی با علائم گفته شده عادی می باشد. به طور کلی عدم وجود ترشح، مربوط به سنین قبل از بلوغ و بعد از یائسگی است. متأسفانه بعد از یائسگی، عدم ترشحات عامل بیماری ها و علائم ناخوشایندی می شود که باید به طور مصنوعی و با تجویز دارو ترشح در فرد ایجاد شود.  به طور کلی وجود ترشح هرگز مساوی با وجود عفونت نیست.

عفونت واژن

عفونت واژن یکی از شایع ترین بیماری های عفونی زنان است که با علائمی مانند التهاب و تغییراتی در ترشحات خارج شده از مهبل بروز می یابد.

عفونت واژن معمولا در سنین باروری زنان، یعنی فاصله بین سن بلوغ تا دوران یائسگی بروز می یابد و مجاری ادراری یا تناسلی را درگیر می کند. در نتیجه ممکن است عوارضی مانند دردو سوزش واژن را به همراه داشته باشد. طبق تحقیقات به عمل آمده حدود 30 درصد خانم ها در طول حیات خود به عفونت واژن مبتلا می شوند.

انواع عفونت واژن

عفونت واژن یا ولوو واژینیت که ترشحات غیرعادی است، بسته به علت بروز آن، انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد.

عفونت قارچی واژن

این نوع عفونت که عفونت قارچی واژن است، با علائمی مانند سوزش و خارش و رابطه جنسی دردناک و ترشحات پنیری و دلمه و سفید بروز می یابد. مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها باعث برهم خوردن تعادل باکتریایی واژن شده و در کنترل رشد مخمرها اختلال ایجاد می کند.

عوامل دیگری علاوه بر مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها نیز باعث می شود افراد به ابتلا به عفونت مستعد شوند که عبارتند از:

• افرادی که به دیابت مبتلا هستند.
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • زنان باردار
  • افرادی که کربوهیدرات زیاد مصرف می کنند.

علائم واژینیت قارچی شامل خارش، التهاب، تورم، سوزش ادرار، درد هنگام برقراری رابطه جنسی و ترشحات سفید، غلیظ و پنیری شکل است.

عفونت انگلی واژن

عفونت انگلی واژن با علائمی مانند سوزش و مقاربت دردناک و ترشحات کف آلود زرد رنگ مایل به سبز همراه است. عفونت تریکومونیازیس از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و با درد شکمی و سوزش ادرار همراه است.

عفونت باکتریایی واژن

این نوع عفونت تعادل باکتریای واژن را برهم می زند و باعث رشد چندین برابری آن ها می شود. شایعترین علامت این نوع عفونت که واژینوز باکتریال نیز نامیده می شود، ترشحات فراوان و بد بو و چسبنده است که بسیار آزاردهنده می باشد. عفونت باکتریایی باعث می شود فرد هیچ نوع علائمی حس نکند یعنی هیچ دردی در این ناحیه نداشته باشد وفقط دچار خارش می شود. همانطور که اشاره کردم ترشحات سفید مایل به خاکستری که بوی ماهی می دهد بعداز رابطه جنسی از دیگر نشانه های عفونت باکتریایی واژن است.

عوارض عفونت باکتریایی واژن که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد، می تواند جبران ناپذیر باشد و باید سریعا درمان گردد.

• عفونت رحم
  • سقط جنین
  • التهاب لگن
  • سزارین
  • اندومتریت بعد از زایمان طبیعی

علل عفونت واژن

عفونت واژن علت های زیادی دارد که متخصص زنان و زایمان بر اساس علت عفونت به درمان آن اقدام خواهد کرد. از علل رایج عفونت واژن می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• عفونت‌های باکتریایی: رشد بیش از حد باکتری‌های بی هوازی در واژن، می‌تواند باعث واژینوز باکتریایی شود .واژن سالم حاوی مقدار کمی و متعادل این باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها است. این نوع از عفونت در زنان بسیار شایع است به طوری که میلیون ها نفر در سرتاسر جهان از آن رنج می برند.
  • عفونت‌های مخمر (قارچی) : عفونت مخمری یا کاندیدیازیس (candidiasis)، توسط قارچ کاندیدا (Candida) که در مناطق تاریک و مرطوب مثل دهان، گلو و واژن رشد می کند، بوجود می آید. این قارچ تا زمانی که شروع به تکثیر نکند کاملا بی خطر است، اما بعد از تکثیر برایتان مشکل ساز خواهد بود.
  • عفونت های انگلی (Trichomoniasis): این عفونت واژن بواسطه یک انگل تک سلولی در واژن اتفاق می افتد، که می‌تواند از طریق تماس و مقاربت جنسی منتقل شود.
  • آتروفی واژن: به صورت خلاصه، آتروفی واژن التهاب و خشکی واژن بعد از یائسگی به دلیل کم بودن استروژن در بدن خانم ها می باشد. این مشکل معمولاً با یائسگی همراه است اما می تواند در زمانی که میزان استروژن شما کاهش می‌یابد (مانند زمان شیردهی) هم اتفاق بیفتد.
  • سایر موارد: صابون‌ها، نحوه ی نادرست شستشوی بدن، عطرها و واکسن‌های واژینال همه می توانند باعث تحریک واژن و التهاب آن شوند.

علائم عفونت واژن

عفونت های واژن، بسته به نوع عفونت علائم مختلفی دارد، در صورت نشانه های عفونت واژن که در ادامه اشاره خواهیم کرد، به متخصص زنان مراجعه نمایید.

• خارش واژن
  • تغییر در میزان ترشحات واژن
  • تغییر رنگ ترشحات واژن
  • بوی نامطبوع در ناحیه واژن
  • برخی ترشحات بسیار زیاد و به صورت تکه های بزرگ و پنیری شکل اند و عمدتاً با خارش و سوزش شدید همراه هستند. مانند ترشحات عفونت های مخمر که باعث نگرانی بیماران می شود. باید بیان کرد که قارچ ها عموماً پر سر و صدا هستند ولی غالباً بی اهمیت و قابل درمان می باشند.
  • ترشحاتی که باعث درد در هنگام نزدیکی یا قاعدگی می شوند. این گونه ترشحات با بو و رنگ غیر عادی و سوزش و خارش همراه هستند.
  • درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن
  • خونریزی واژینال یا لکه بینی

عفونت جزء بیماری هایی است در اکثر موارد به صورت معاینه با چشم توسط پزشک متخصص زنان قابل تشخیص می باشد. به همین دلیل تنها راه تشخیص نوع عفونت معاینه توسط پزشک می باشد.

عفونت واژن چگونه تشخیص داده می شوند؟

برای تشخیص عفونت واژن، پزشک باید در مورد سابقه پزشکی اطلاع یابد. همچنین در مورد سلامت جنسی مانند تعداد فعلی شرکای جنسی و سابقه ابتلا به عفونت های واژن یا عفونت های مقاربتی (STI) نیز از بیمار می پرسد.

متخصص زنان ممکن است معاینه لگن نیز انجام دهد. طی این معاینه، نمونه ای از ترشحات واژن را جمع آوری می کند و این نمونه را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می فرستد. جواب این آزمایش به پزشک در تشخیص علت ایجاد عفونت واژینال کمک خواهد کرد.

بنابراین اگر ترشحی دارید که زندگی روزمره شما را دچار اختلال کرده و در رابطه جنسی برای شما ناراحتی ایجاد کرده است می توانید برای حل این معضل به متخصص زنان خوب و باتجربه مراجعه کنید. عفونت واژن اگرچه باعث ناراحتی در خانم ها می شود اما تشخیص و درمان آن بسیار ساده است. همچنین در صورت عدم درمان، ممکن است منجر به بیماری التهابی لگنی و سایر عوارض جدی به خصوص در زنان باردار شوند. در صورت مشاهده هر گونه علائم عفونت واژینال، برای درمان به متخصص مراجعه نمایید.

روش‌های پیشگیری از عفونت واژینال

در ابتدا چند ترفند مهم از زبان دکتر بیتا سجادی پور در خصوص پیشگیری از ابتلا به عفونت واژن ببینیم.

با وجود این‌که نمی‌توان جلوی ابتلا به برخی از انواع عفونت واژن را گرفت، بهترین کار برای پیشگیری از عفونت‌های مقاربتی و عدم ابتلا به عفونت واژینال، استفاده از کاندوم است. دیگر راه‌کارهای پیشگیری از ابتلا به این عارضه شامل موارد زیر می‌باشند:

• خشک نگه داشتن واژن
  • عدم استفاده از ژل، صابون و شوینده‌های عطری
  • عدم گرفتن دوش واژینال
  • پوشیدن لباس زیر پنبه‌ای یا نخی
  • عدم پوشیدن شلوارهای چسب، تنگ و نایلونی
  • عدم استفاده از وان و جکوزی‌های عمومی
  • استفاده از کاندوم لاتکس برای جلوگیری از انتقال عفونت
  • خشک کردن ناحیه تناسلی از سمت جلو به پشت برای عدم انتقال باکتری‌های مقعد به واژن

راه های پیشگیری از عفونت واژن

• نپوشیدن لباس های خیلی تنگ و چسبان
  • استفاده از لباس زیر از جنس نخ پنبه
  • مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها در بیمارانی که دارای عفونت هستند موجب شدت عفونت های قارچی می شود.
  • استفاده از کاندوم در طی مقاربت جنسی
  • رعایت بهداشت مناسب

درمان عفونت واژن

درمان عفونت واژن در خانم ها روش های متفاوتی دارد که می توان به موارد زیر اشاره نمود. لازم به ذکر است که برای درمان عفونت باید به دکتر زنان مراجعه نمایید، زیرامصرف اشتباه و خودسرانهدارو ممکن است باعث عوارض بیشتر و تشدید عفونت در فرد گردد.

درمان دارویی

عفونت باکتریالتجویز قرص مترونیدازول، فلاژیل، ژل مترونیدازول، پماد کلیندامایسین، قرص سفیکسیم یا آزیترومایسین
عفونت قارچیتجویز شیاف میکونازول، بوتوکونازول، کلوتریمازول یا داروی ضد قارچ فلوکونازول
تریکومونیازیستجویز قرص مترونیدازول یا تینیدازول
آتروفی واژنیتجویز کرم یا قرص‌های استروئیدی
التهاب غیر عفونی واژناز بین بردن عامل تحریک‌کننده واژن

درمان عفونت واژن در خانه

روش هایی برای درمان عفونت واژن وجود دارد و دراینترنت زیاد نام برده می شود و از لحاظ پزشکی اثبات نشده است و بهتر است انجام نشود.

باید روش های پیشگیری از عفونت واژن که در ادامه بیان خواهد شد را رعایت کنید تا به آن مبتلا نشوید و دچار عوارض ناشی از این بیماری نگردید.

اگر در خصوص عفونت واژن و علائم آن سوالی دارید می توانید در انتهای همین مقاله بخش نظرات آن را با دکتر بیتا سجادی پور متخصص زنان و زایمان مطرح کنید. برای دریافت نوبت و مشاوره نیز می توانید با شماره های 09015199844 و 09334007584 تماس حاصل فرمایید.

عفونت واژن چه نشانه هایی دارد؟

1. سلام. یه سوال داشتم آیا استفاده از قرص های ضدبارداری در کاهش یا تشدید عفونت تاثیر داره؟؟