09038889080 - 09334007584
[wpseo_breadcrumb]
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

فیبروم رحم در بارداری

بیشتر زنانی که دچار فیبروم هستند، بارداری طبیعی خواهند داشت، اما گاهی اوقات ممکن است فیبروم ها منجر به بروز چالش هایی شوند و نگرانی هایی برای خانم های باردار یا حتی کسانی که قصد بارداری دارند، به وجود آورند. نگرانی هایی از قبیل؛ سقط جنین، بروز مشکل در زایمان، رشد جنین و… . در این نوشته قصد داریم به موضوع فیبروم رحم در بارداری بپردازیم. با ما همراه باشید؛

فیبروم رحم چیست؟

فیبروم ها تومورهایی از بافت ماهیچه ای هستند که در رحم رشد می کنند. آنها سرطانی نیستند و می توانند به اندازه ی نخود کوچک یا بزرگ تر از گریپ فروت باشند. محل رشد آن ها ممکن است در خارج از دیواره ی رحم، داخل حفره ی رحم یا درون دیواره ی رحم رشد باشد. بسیاری از خانم ها دارای چندین فیبروم در اندازه های مختلف هستند.

طبق تحقیقات انجام شده، تخمین زده می شود 40 تا 60 درصد از زنان تا 35 سالگی دچار فیبروم هستند و تا 80 درصد از خانم ها در سن 50 سالگی این بیماری را دارند. اما تشخیص آنها در دوران بارداری همیشه آسان نیست، به این دلیل که به دنبال ضخیم شدن عضلات رحم که در دوران بارداری رخ می دهد، پیدا کردن فیبروم برای پزشکان دشوار خواهد بود. به همین دلیل معمولا پزشکان تعداد موارد فیبروم تشخیص داده شده را کمتر از تعداد واقعی آنها تصور می کنند.

یکی از راه های درمان موثر فیبروم در صورتی که انداره آن ها بزرگ باشد، عمل جراحی میومکتومی است که طبق تشخیص متخصص زنان و زایمان انجام خواهد شد.

فیبروم رحم در بارداری
فیبروم رحم در بارداری

مشکلات فیبروم در سه ماهه اول بارداری

بیشتر فیبروم های رحم در دوره ی بارداری رشد نمی کنند، در واقع اگر اندازه ی فیبروم ها بزرگ تر شود تنها در سه ماهه اول بارداری می باشد. رشد فیبروم احتمالاً تحت تأثیر استروژن است و میزان استروژن با پیشرفت بارداری افزایش می‌یابد.

مشکلات اصلی که ممکن است رخ دهد عبارتند از:

خونریزی و درد: اغلب خانم های باردار در سه ماهه اول، دچار احساس درد و تعداد کمی از آن ها دچار خونریزی به دلیل وجود فیبروم ها می شوند و نیز در برخی موارد برخی افراد، هر دو موارد درد و خونریزی را تجربه خواهند کرد.

سقط جنین: زنان مبتلا به فیبروم، در دوران بارداری دوبرابر بیشتر از خانم هایی که فاقد آن هستند دچار سقط جنین می شوند.

همچنین بخوانید مراقبت های بارداری در سه ماهه اول

مشکلات وجود فیبروم رحم در سه ماهه دوم و سوم بارداری

در این دوره از بارداری، با بزرگ شدن جنین به فیبروم ها فشار وارد می شود و این مسئله ممکن است در دوران بارداری شما چندین مسئله ایجاد کند:

  • احساس درد؛ برای تسکین درد، استامینوفن می تواند درد شما را کاهش دهد. اما از مصرف ایبوپروفن در اوایل بارداری و در سه ماهه سوم خودداری کنید، زیرا باعث سقط جنین خواهد شد.
  • محدودیت رشد جنین؛ فیبروم بزرگ ممکن است به دلیل کاهش فضای داخل رحم مانع از رشد کامل جنین شود.
  • افتادگی جفت؛ این اتفاق زمانی رخ می ‌دهد که جفت از دیواره رحم جدا می‌شود، زیرا توسط یک فیبروم مسدود شده است. چنین مسئله ای باعث کاهش اکسیژن و مواد مغذی حیاتی خواهد شد.
  • زایمان زودرس؛  اگر فیبروم دارید، احتمالاً زایمان زودرس (یعنی تولد کودک قبل از 37 هفته بارداری) خواهید داشت.
فیبروم رحم در بارداری
فیبروم رحم در بارداری

تأثیر فیبروم بر زایمان

زایمان سزارین؛ بسیاری از مطالعات نشان می دهد که داشتن فیبروم های رحمی احتمال ابتلا به سزارین را افزایش می دهد. این امر ممکن است به این دلیل باشد که فیبروم ها باعث منع انقباض رحم می شوند و همچنین کانال تولد را مسدود می کنند و روند کار زایمان کند خواهد شد. زنانی که فیبروم دارند شش برابر بیشتر از زنان دیگر نیاز به سزارین خواهند داشت.

زایمان بریچ؛ بطور معمول جنین ها به صورت سر به پایین در رحم مادر قرار دارند و هنگام زایمان ابتدا سرشان خارج می شود. هنگامی که جنین در وضعیتی برعکس حالت فوق قرار گیرد و در هنگام زایمان ابتدا با باسن یا پا خارج شود، این وضعیت قرارگیری در رحم را وضعیت بریچ و زایمان را زایمان بریچ می نامیم. به دلیل شکل غیر طبیعی حفره در مبتلایان به فیبروم رحم در بارداری ، ممکن است جنین در حالت بریچ قرار گیرد.

بیشتر بدانید: لاپاراسکوپی رحم؛ بهترین روش تشخیص و درمان بیماری های داخل رحم

فیبروم ها بعد از زایمان

فیبروم ها اغلب پس از بارداری کوچک می شوند. در یک مطالعه، محققان دریافتند که 3 تا 6 ماه پس از زایمان، 70٪ از زنانی که زایمان موقث داشته اند، شاهد کوچک شدن فیبروم ها تا 50% بوده اند.

فیبروم رحم در بارداری فیبروم رحم در بارداری فیبروم رحم در بارداری

علائم فیبروم رحم در بارداری

فیبروم های رحمی در دوران بارداری و قبل و بعد از آن، ممکن است بدون نشانه یا با علائمی همراه باشند. علائم احتمالی شامل موارد ذیل می باشد؛

  • درد و فشار در لگن
  • تکرر ادرار
  • خونریزی شدید واژن
  • درد شکم
  • یبوست

بیشتر بدانید: عمل جراحی برداشتن رحم یا هیسترکتومی چیست؟

خلاصه

بارداری دوره ای هیجان ‌انگیز و حساس به همراه نگرانی ‌های کلافه کننده است. در صورت مشاهده ی هر یک از علائم فوق حتماً به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید. توصیه می شود برای کاهش احتمال سقط جنین، بانوان پیش از بارداری فیبروم در رحم را خارج کنند تا فیبروئید منجر به خطر افتادن جنین و همچنین اختلال در بارداری نشود. اگر شما نیز دچار فیبروم رحمی هستید، در مرحله ی اول آرامش خود را حفظ کنید! در اکثر موارد غدد فیبروم باعث بروز مشکلاتی برای بارداری و زایمان نخواهد شد.

فیبروم رحم در بارداری فیبروم رحم در بارداری فیبروم رحم در بارداری

اگر در خصوص فیبروم رحم در بارداری سوالی دارید می توانید در انتهای همین مقاله بخش نظرات آن را با دکتر بیتا سجادی پور متخصص زنان و زایمان مطرح کنید.

اطلاعات تماس دکتر سجادی پور

اینستاگرام

drsajadipour

تلگرام

drsajadipoor54

واتس آپ

09015199844

تلفن مطب

09334007584

آدرس مطب تهرانسر: تهران، تهرانسر، بلوار اصلی، نبش بلوار لاله، کوچه شهید واحدی، مجتمع مهر، واحد یک

شماره تماس: ۰۹۰۱۵۱۹۹۸۴۴

روزهای زوج 15 الی 20

آدرس مطب شهریار: کلینیک تندیس سینا شهریار

شماره تماس: ۰۹۳۳۴۰۰۷۵۸۴

سه شنبه ها 11 الی 15

احساس خود را درباره این مقاله بگویید 101 نظر

5 101
فیبروم رحم در بارداری
[post-views]
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

دکتر سجادی پور © 1397  | طراحی و سئو: تیم فرابگیر