عفونت قارچی واژن چگونه درمان می شود؟

می توان گفت تقریباً اکثر خانم ها در زندگی خود عفونت دستگاه تناسلی را تجربه کرده اند یا در مورد آن شنیده اند. عفونت واژن باعث بروز علائم ناخوشایندی از قبیل ترشحات نامطبوع و بوی بد، درد، خارش و… می شود که همین عوامل باعث می شود افراد مبتلا به فکر درمان آن بیفتند.

همه ما می دانیم که برای درمان این معضل مراجعه به دکتر زنان برای تشخیص و مدیریت عفونت های رایج و در پی آن، اقدام به درمان امری مهم می باشد. حال در صورت ابتلا، پرسش هایی به میان می آید؛ اینکه عفونت واژن چه نشانه هایی دارد؟ و عفونت قارچی واژن چگونه درمان می شود؟

ابتدا برای درک بهتر به توضیحی کوتاه در مورد عفونت قارچی می پردازیم. با ما همراه باشید.

عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت قارچی واژینال که به نام کاندیدیاز نیز شناخته می شود یک بیماری شایع می باشد. در واقع واژن سالم حاوی باکتری و برخی سلول های قارچی است، اما هنگامی که تعادل باکتری ها و قارچ ها تغییر می کند، سلول های قارچی چند برابر خواهند شد. این امر باعث خارش شدید، تورم و سوزش در ناحیه واژن می شود.

شما با انجام روند درمان عفونت قارچی واژینال می توانید در عرض چند روز علائم را تسکین دهید، در موارد شدید تر، ممکن است روند درمان تا 2 هفته به طول انجامد. عفونت های قارچی واژینال، عفونت مقاربتی نیستند و معمولاً تماس جنسی می تواند منجر به گسترش آن در فرد مبتلا شود، اما خانم هایی که فعالیت جنسی ندارند نیز ممکن است به این معضل دچار شوند.

عفونت قارچی واژن

علائم عفونت قارچی واژینال

عفونت های قارچی واژینال دارای یک دسته از علائم مشترک هستند که در ذیل به آن ها اشاره خواهیم کرد:

• خارش واژن
  • تورم در اطراف مهبل (واژن)
  • سوزش در هنگام ادرار یا رابطه جنسی
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • احساس درد در ناحیه دستگاه تناسلی
  • قرمزی و التهاب
  • ترشحات واژن سفید – خاکستری، همانند پنیر یکی دیگر از علائم ابتلا به عفونت قارچی واژینال است، و گاهی اوقات ترشحات نیز ممکن است رقیق و پر آب باشد.
  • بوی نامطبوع ترشحات واژن

معمولاً مدت زمانی که عفونت قارچی بدون درمان باقی بماند، تأثیر مستقیمی بر میزان شدید بودن علائم خواهد داشت و باعث تشدید نشانه ها خواهد شد.

عوامل مؤثر در ابتلا به عفونت قارچی

عوامل مختلفی می توانند باعث عفونت قارچی واژن شوند، از جمله:

• آنتی بیوتیک ها، که مقدار لاکتوباسیلوس (باکتری خوب) را در مهبل کاهش می دهد.
  • دیابت کنترل نشده
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • عادت های غذایی نا مناسب، از جمله مصرف غذاهای شیرین
  • عدم تعادل هورمونی در نزدیکی چرخه قاعدگی
  • فشار و استرس
  • کمبود خواب

عامل اغلب عفونت های قارچی، نوع خاصی از قارچ ها به نام کاندیدا آلبیکنس می باشد که به راحتی قابل درمان هستند. توجه داشته باشید که اگر با درمان های معمول بهبود نیافتید و یا عفونت را به طور مکرر مشاهده کردید، ممکن است نوعی دیگر از کاندیدا علت این امر باشد و یک آزمایش می تواند نوع کاندیدا را تشخیص دهد.

عفونت های قارچی واژن چگونه تشخیص داده می شوند؟

تشخیص عفونت های قارچی باید توسطمتخصص زنان و زایمان انجام شود. پس از مراجعه به پزشک، متخصص زنان در مورد تاریخچه ی پزشکی شما سؤال خواهد پرسید. مواردی از قبیل سابقه ی ابتلا به عفونت قارچی و یا اینکه تا به حال STI (بیماری های آمیزشی) داشته اید یا خیر.

قدم بعدی معاینه لگن است، پزشک دیواره های واژن و دهانه رحم شما را معاینه می کند. بسته به آنچه پزشک شما می بیند، مرحله بعدی ممکن است نمونه برداری از برخی سلول ها از واژن باشد. این سلول ها برای معاینه به آزمایشگاه ارسال می شود و تحت بررسی قرار می گیرند. آزمایشات آزمایشگاهی معمولاً برای زنانی انجام می شود که به طور مرتب عفونت های قارچی دارند یا دارای عفونت هایی هستند که از بین نمی روند.

درمان عفونت قارچی

درمان هر عفونت قارچی متفاوت است، بنابراین پزشک شما درمانی را پیشنهاد می کند که بهترین راه حل برای نوع عفونت باشد. معمولاً درمان ها بر اساس شدت علائم مشخص می شوند.

حتما بخوانید: از روش های بسیار موثر برای درمان عفونت واژن در صورتی که مکررا دچار عفونت می شوید استفاده از پلاسماتراپی واژن است. برای دریافت نوبت مشاوره انجام پلاسماتراپی می توانید با شماره 09038889080 تماس بگیرید.

درمان عفونت های ساده

برای عفونت های ساده، پزشک معمولاً کرم ضد قارچ، پماد، قرص یا شیاف تجویز خواهد کرد. داروهای معمول شامل موارد ذیل می باشد؛

• بوتوکونازول
  • کلوتریمازول
  • میکرونازول
  • تركونازول
  • فلوکونازول

زنان مبتلا به عفونت قارچی ساده، باید روند درمان را توسط پزشک خود پیگیری کنند تا اطمینان حاصل شود، داروها تأثیر مثبتی داشته اند. در صورت بازگشت علائم در طی دو ماه، به مراجعه مجدد جهت پیگیری نیز نیاز خواهد بود.

عفونت قارچی واژن

درمان عفونت های مقاوم

در صورتی که عوامل ذیل را مشاهده می کنید احتمال ابتلا به عفونت قارچی را خواهید داشت؛

• قرمزی شدید، تورم و خارش که منجر به زخم یا پارگی در بافت واژن می شود
  • تجربه ی بیش از چهار عفونت قارچی در یک سال
  • عفونت ناشی از کاندیدا به غیر از کاندیدا آلبیکنس
  • عفونت در بارداری
  • ابتلا به دیابت کنترل نشده یا سیستم ایمنی ضعیف نسبت به داروها
  • ابتلا به ویروس HIV

درمان های احتمالی برای عفونت های شدید یا پیچیده قارچی شامل موارد ذیل می باشد.

• تجویز کرم، پماد و قرص
  • مصرف دو یا سه دوز فلوکونازول
  • تجویز طولانی مدت فلوکونازول به صورت یک بار در هفته و به مدت 6 هفته یا استفاده طولانی مدت از یک داروی ضد قارچ موضعی

اگر عفونت شما عود می کند، بررسی کنید که آیا همسر شما دارای عفونت قارچی است یا خیر. به خاطر داشته باشید اگر مشکوک به ابتلا عفونت در خودتان و یا شریک جنسی تان هستید، از روش های ایمنی جهت پیشگیری استفاده کنید و در مورد تمام گزینه های درمان عفونت با پزشک خود مشورت کنید.

در پایان اینکه
عفونت قارچی واژن به راحتی قابل درمان است. اما به خاطر داشته باشید در صورت مشاهده هر یک از نشانه های ذکر شده به بهترین متخصص زنان مراجعه نمایید و از درمان خودسرانه پرهیز کنید. زیرا نوع عفونت باید توسط متخصص تشخیص داده شود و نحوه ی درمان طبق نوع عفونت قارچی صورت پذیرد.

آدرس مطب تهرانسر: تهران، تهرانسر، بلوار اصلی، نبش بلوار لاله، کوچه شهید واحدی، مجتمع مهر، واحد یک

شماره تماس: ۰۹۰۱۵۱۹۹۸۴۴

روزهای زوج 15 الی 20

آدرس مطب شهریار: کلینیک تندیس سینا شهریار

شماره تماس: ۰۹۳۳۴۰۰۷۵۸۴

سه شنبه ها 11 الی 15

عفونت قارچی واژن چگونه درمان می شود؟