آندومتریوز

آیا در مورد آندومتریوز چیزی می دانید؟ این بیماری زنانه چه خطراتی را می تواند در پی داشته باشد؟ چه راهکارهای برای درمان قطعی آن وجود دارد؟ آندومتریوز با چه علائمی ظاهر می گردد؟ چه علتی سبب به وجود آمدن چنین عارضه ای می شود؟ با توجه به حجم بالای پرسش های از این دست بر آن شده ایم تا اطلاعاتی با توجه به مطالعاتی در منابع مختلف و معتبر علمی در خصوص بیماری آندومتریوز در اختیار شما مخاطبین عزیز قرار دهیم.با ما همراه باشید.

آندومتریوز چیست؟

بافت آندومتریال یا همان بافت مخاط رحم هستند که به طور طبیعی در داخل رحم شروع به رشد می کند تا رحم آماده تخمک گذاری شود. حال آن که اگر این بافت آندومتریوم در نواحی دیگر در اندام تناسلی انتشار یابند، در نتیجه بیماری آندومتریوز شروع می شود. زمانی که این بافت آندومتریوم در داخل حفره شکمی یا در تخمدان گسترش یابد، باعث بروز آندومتریوز تخمدان می شود.

آندومتریوز

البته این بافت ها می توانند علاوه بر موارد دیگر در نواحی لگن، لوله های فالوپ رحمی و بخشی از قسمت احشا را هم پوشش دهند. به گفته متخصصین هر چه این بافت ها بیشتر رشد کنند و بزرگ شوند تاثیر منفی تری بر عملکرد می گذارند و در نتیجه به تبع آن علامت های جسمی از قبیل درد و احساس ناراحتی در برقراری رابطه جنسی ظاهر می گردد.

علائم آندومتریوز

در برخی از موارد مشاهده شده است خانم هایی که مبتلا به بیماری آندومتریوز بوده اند هیچ گونه علامتی غیر طبیعی را تجربه نکرده اند، اما در برخی از افرادی که علامت هایی بروز پیدا کرده است این علامت ها شامل موارد زیر می باشد:

لازم به ذکر است مهم ترین بخش علائم این بیماری در زمانی قبل یا در حین عادت ماهیانه بروز پیدا می کنند. هم چنین علاوه بر آن این علائم در زمان بارداری موقتاٌ محو خواهد شد و حتی با قطع شدن چرخه عادت ماهانه در زمان یائسگی دیگر علائمی از آن ظاهر نمی شود.

• احساس درد در نواحی لگن یا حین معاینه و هنگام برقراری رابطه جنسی
  • اختلال در باروری یا همان نازایی
  • مشاهده خون در ادرار یا مدفوع
  • خونریزی های شدید و غیر قابل کنترل
  • عادت ماهانه های طولانی مدت
  • حالت تهوع و استفراغ
  • لکه بینی در بین دو پریود
  • خستگی مفرط

آیا آندومتریوز سرطان است؟

برای آن دسته از افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند شبهات بسیار زیادی وجود دارد که آیا سرطانی است یا خیر؟ در ادامه در این مورد بحث می شود.

آندومتریوز

در طی سال های اخیر ارتباط میان آندومتریوز با سرطان اندام تناسلی زنانه بسیار مورد بررسی و تحقیق پژوهشگران قرار گرفته است و آن ها از نتایج این تحقیقات به شواهدی مبنی بر تبدیل شدن آندومتریوز به سرطان دست نیافته اند. البته ابتلا به انواع سرطان در افراد درگیر آندومتریوز شایع تر است. عده ای دیگر از متخصصین بر این باورند که در افراد مبتلا به آندومتریوز احتمال بروز سرطان آندومتریوم بیشتر است.  به طور کلی می توان گفت گر چه این عارضه سلامتی افراد را تحت تاثیر خود قرار میدهد اما سرطانی نیست.

آندومتریوز و بارداری

آندومتریوز در برخی از زنان باعث کاهش توانایی باروری می شود و بر همین اساس بررسی های انجام شده نشان می دهد 30-40 درصد از دلایل ناباروری ها متعلق به کیست آندومتریوز تخمدان است.

حتی برخی از این نوع از کیست ها خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد. به طور کلی زنان باردار مبتلا به آندومتریوز با مشکلات عدیده ای در هنگام تولد و نگهداشتن جنین مواجهه اند که باید بیشتر از سایر افراد تحت نظر و مراقبت های ویژه پزشکی باشند. البته آندومتریوز در محل سزارین هم ممکن است ایجاد شود. پس در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر طبیعی هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیصی به هنگام روند درمانی راحت تری را تجربه کنید.

تشخیص بیماری اندومتیوز

زمانی که با مشاهده علائم به بهترین متخصص زنان مراجعه می کنید با توجه به معاینات فیزیکی و بالینی این بیماری تشخیص داده می شود. شرح حال گیری به عنوان اولین مرحله تشخیص این بیماری است و سپس با انجام تصویر برداری هایی همچون سونوگرافی هر گونه کیست یا ضایعه غیر طبیعی مشخص می شود. هم چنین آزمایش خون و در مواردی لاپاراسکوپی هم می تواند در تشخیص این بیماری کمک کننده باشند.

درمان آندومتریوز

درمان آندومتریوز به 3 دسته کلی تقسیم بندی می شود که شامل موارد زیر می باشد:

دارو درمانی

در ابتدا امر متخصص زنان اقدام به تجویز برخی از دارو های مسکن و ضد التهاب می کند تا از علائم بیماری شما کاسته شود. سپس در صورت عدم دریافت نتیجه مثبت به روش های درمانی دیگری روی می آورد.

عمل جراحی

جراحی های اولیه در جهت حذف نواحی درگیر آندومتریوز است اما با عمل هیستروکتومی که همراه با برداشتن هر دو تخمدان ها است آغازمی شود. در این روش درمانی افرادی که قصد بارداری دارند می توانند از روش های همچون IVF استفاده کنند تا بتوانند صاحب فرزند شوند.

هورمون درمانی

این روش به عنوان یک روش جدید درمان آندومتریوز شناخته شده است. این نوع درمان می تواند شامل مصرف قرص های ضد بارداری یا آزاد کننده گونادوتروپین باشند. البته گاهی هم ممکن است IUD های هورمونی در رحم کار گذاشته شود.

نتیجه گیری

همانطور که می دانید آندومتریوز به عنوان یکی از بیماری زنان شایع با علائم متعددی است. پس باید هر چه زودتر برای مقابله با آن اقدام کرد، کسانی که بنا به دلایل مختلفی شروع روند درمانی را تعویق می اندازند به سلامتی خود ضربه مهلکی وارد می کند. زیرا بیماری شدت بیشتری پیدا می کند و به تبع آن عواقب هم بیشتر می شود.

اگر در خصوص بیماری آندومتریوز سوالی دارید می توانید در انتهای این مقاله در بخش نظرات آن را با دکتر بیتا سجادی پور جراح و متخصص زنان و زایمان مطرح نمایید.

آدرس مطب تهرانسر: تهران، تهرانسر، بلوار اصلی، نبش بلوار لاله، کوچه شهید واحدی، مجتمع مهر، واحد یک

شماره تماس: ۰۹۰۱۵۱۹۹۸۴۴

روزهای زوج 15 الی 20